1.Da
li je moja visokoškolska ustanova akreditovana?
Lista
akreditovanih visokoškolskih ustanova u Bosni i Hercegovini je dostupna na
internet stranici Agencije link.
2.
Šta se dešava ako se upišem na neakreditovanu visokoškolsku ustanovu?
Prema
Okvirnom zakonu o visokom obrazovanju, akreditovana visokoškolska ustanova
izdaje akademske stepene i diplome. Nadležni državni organi, te drugi organi i
organizacije u Bosni i Hercegovini će, u svrhu zaposlenja ili javne funkcije,
priznavati samo one akademske stepene i diplome koje izdaju akreditovane
visokoškolske ustanove.
3.
Koja je razlika između licenciranja i akreditacije?
Licenca
je dozvola za početak i obavljanje djelatnosti visokog obrazovanja. Licencu
izdaju i mogu je oduzeti nadležne obrazovne vlasti, odnosno Mininstarsvo
prosvjete i kulture Republike Srpske, kantonalna ministarstva obrazovanja i
Odjeljenje za obrazovanje Brčko distrikta BiH.
Akreditacija
je proces kojim se sa osnovu spoljašnje revizije i ocjene kvaliteta potvrđuje
da je visokoškolska ustanova u svom radu ispunila utvrđene standarde i
kriterije.
Dakle,
razlika između licenciranja i akreditacije je u činjenici da je licenciranje
dozvola za početak rada i obavljanje djelatnosti visokog obrazovanja, a
akreditacije je potvrda kvaliteta rada visokoškolske ustanove.
4.
Kako se provodi postupak akreditacije?
Učesnici
u postupku akreditacije su sljedeći:
1) visokoškolska
ustanova;
2) nadležne
obrazovne vlasti, a u Republici Srpskoj, Agencija za akreditaciju
visokoškolskih ustanova Republike Srpske;
3) Agencija
za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvaliteta;
4) komisija
domaćih i međunarodnih stručnjaka koji daju ocjenu i obavljaju reviziju
kvaliteta i daju preporuke o akreditaciji visokoškolskih ustanova, odnosno
studijskih programa.
Postupak
akreditacije odvija se na sljedeći način:
Prema
odredbama kantonalnih zakona o visokom obrazovanju, Zakona o visokom
obrazovanju Republike Srpske i Zakona o visokom obrazovanju u Brčko distriktu
BiH, zahtjev za akreditaciju se podnosi nadležnim obrazovnim vlastima.
Po
prijemu zahtjeva visokoškolskih ustanova za akreditaciju i utvrđivanja
osnovanosti i urednosti takvog zahtjeva, nadležne obrazovne vlasti
dostavljaju Agenciji prijedlog za imenovanje Komisije stručnjaka za ocjenu i
reviziju kvaliteta određene visokoškolske ustanove, odnosno studijskog
programa.
Agencija
imenuje Komisiju stručnjaka na osnovu prijedloga uz prethodnu provjeru da li se
predloženi članovi Komisije nalaze na utvrđenoj listi stručnjaka Agencije.
Na
osnovu mišljenja Komisije stručnjaka koja vrši ocjenjivanje i reviziju
kvaliteta visokoškolske ustanove, odnosno studijskog programa, Agencija
daje preporuku o akreditaciji visokoškolske ustanove koja se dostavlja
nadležnim obrazovnim vlastima koje donose rješenje o akreditaciji.
U
daljem postupku, nadležne obrazovne vlasti Agenciji dostavljaju rješenje o
akreditaciji. Nakon toga Agencija provjerava ocjenu
usklađenosti Rješenja o akreditaciji te ako su ispunjeni svi uvjeti
vrši upis visokoškolske ustanove u Državni registar
akreditiranih visokoškolskih ustanova u Bosni i Hercegovini.
5.
Ko vrši izbor stručnjaka za Listu stručnjaka?
Zajednička
komisija bira domaće i međunarodne stručnjake na osnovu javnog konkursa koji se
raspisuje najmanje jednom svake četiri godine. U konkursu se navode kriteriji
koje svaki stručnjak mora da ispuni. Konačnu listu stručnjaka usvajaju nadležne
obrazovne vlasti. Stručnjaci su iz četiri kategorije:
1) predstavnici
akademske zajednice u Bosni i Hercegovini;
2) predstavnici
privrede i prakse;
3) međunarodni
stručnjaci i
4) predstavnici
studenata.
6.
Koji su kriteriji za izbor stručnjaka za Listu stručnjaka?
Propisani
su opšti i posebni kriteriji. U opštim kriterijima navodi
se da stručnjaci treba da dobro poznaju pisani i govorni engleski
jezik, posjeduju dobre sposobnosti usmene i pisane komunikacije, rada na
elektronskim ili internetskim komunikacionim sistemima, sposobnost djelotvornog
rada u timu, kao i sposobnost poštivanja dogovorenih protokola, procedura i
rokova.
Za
svaku od kategorija stručnjaka utvrđeni su i posebni kriteriji. Kompletna
lista kriterija je dostupna ovdje
7. Šta
znači imenovanje komisije stručnjaka?
Agencija
imenuje pojedinačne komisije stručnjaka za akreditaciju na osnovu prijedloga
koji dostavljaju nadležne obrazovne vlasti na čijoj teritoriji radi
visokoškolska ustanova koja je u postupku akreditacije. Predloženi stručnjaci
moraju biti na Listi stručnjaka, a komisiju čine najmanje četiri člana,
predstavnika svake od četiri kategorije stručnjaka.
8.
Šta je preporuka o akreditaciji?
Kako
bi se osigurala dosljednost rješenja o akreditaciji, Agencija analizira kako su
visokoškolske ustanove ispunile kriterije za akreditaciju na osnovu izvještaja
komisija stručnjaka i nadležnim obrazovnim vlastima dostavlja preporuku o
akreditaciji visokoškolske ustanove, odnosno studijskog programa.
9.
Šta je ocjena usklađenosti rješenja o akreditaciji?
Agencija
vrši ocjenu usklađenosti rješenja o akreditaciji koje izdaju nadležne obrazovne
vlasti sa minimalnim standardima u oblasti visokog obrazovanja i kriterijima za
akreditaciju, a na osnovu prethodne preporuke Agencije.
10.
Ko vodi Državni registar akreditovanih visokoškolskih ustanova?
Vođenje
Državnog registra akreditovanih visokoškolskih ustanova je u isključivoj
nadležnosti Agencije, koja vrši upis visokoškolskih ustanova u Registar na
osnovu rješenja o akreditaciji koja donose nadležne obrazovne vlasti i ocjene
usklađenosti od strane Agencije. Registar predstavlja službenu evidenciju o
akreditovanim visokoškolskim ustanovama u Bosni i Hercegovini. Dostupan je ovdje.
11.
Šta je ESG?
Standardi
i smjernice za osiguranje kvaliteta u Evropskom prostoru visokog obrazovanja
predstavljaju dokument koji su, u okviru Bolonjskog procesa, izradile
visokoškolske ustanove, studenti i agencije za osiguranje kvaliteta i koji su
odobrili ministri zaduženi za obrazovanje, a koji sadrže glavne karakteristike
načina na koji bi trebalo organizovati obezbjeđivanje kvaliteta u Evropskom
prostoru visokog obrazovanja. Oni se odnose na spoljašnje osiguranje kvaliteta,
unutrašnje osiguranje kvaliteta i na osiguranje kvaliteta rada agencija za
osiguranje kvaliteta.
To
nisu propisi koji se direktno primjenjuju, nego su to smjernice koje pružaju
okvir za zakonske i podzakonske akte, kriterije i propise u cilju povećanja
saradnje u oblasti osiguranja kvaliteta.
ESG
je dostupan ovdje.
12.
Šta su kriteriji za akreditaciju?
Kriteriji
za akreditaciju definišu standarde koje visokoškolske ustanove treba da ispune
da bi pokazale da mogu vjerodostojno da obavljaju obrazovnu djelatnost, a što
ocjenjuju nezavisni stručnjaci, odnosno komisije stručnjaka. Agencija je
utvrdila devet (9) kriterija koji se odnose na razvoj i strategiju
visokoškolskih ustanova, sistem unutrašnjeg osiguranja kvaliteta, procedure za
kvalitet studijskih programa, procedure za ocjenjivanje studenata, ljudske i
fizičke resurse, informacione sisteme, prezentaciju informacija javnosti i međunarodne
odnose. Kriteriji za akreditaciju su jedinstveni i obavezni za sve
visokoškolske ustanove u BiH i preporuka o akreditaciji visokoškolske ustanove
i dobijanje rješenja o akreditaciji zavise od stepena njihove
ispunjenosti.
Kriteriji
su dostupni na link.
13.
Da li su visokoškolske ustanove obavezne da izdaju dodatak diplomi?
Da,
akreditovane visokoškolske ustanove su obavezne da izdaju ovaj dodatak uz
diplomu i to besplatno. Ova obaveza akreditovanih visokoškolskih ustanova je
propisana, između ostalog, dokumentom koji je donijela Agencija, Uputstvom o
formi i sadržaju diplome i dodatka diplome koju izdaju akreditovane
visokoškolske ustanove, a koji je dostupan ovdje.
14.
Kako je visoko obrazovanje pravno regulisano u Bosni i Hercegovini?
Akt
koji reguliše cjelokupnu organizaciju visokog obrazovanja u BiH, odgovornost
nadležnih institucija u ovoj oblasti, kao i druga pitanja od značaja za
osiguranje kvaliteta u visokom obrazovanju je Okvirni zakon o visokom
obrazovanju u Bosni i Hercegovini. Zakoni Republike Srpske, kantona u
Federaciji BiH i Brčko Distrikta moraju biti u skladu sa navedenim zakonom.
Postoje podzakonski akti koje su usvojile nadležne obrazovne vlasti i
druge institucije u oblasti visokog obrazovanja, a kojima je detaljnije
regulisana oblast visokog obrazovanja.
U
oblasti osiguranja kvaliteta postoje podzakonski akti koje donose nadležne
obrazovne vlasti koji regulišu postupak akreditacije visokoškolskih ustanova i
studijskih programa.
Relevantni
propisi su dostupni ovdje.
15.
Kako studenti mogu biti uključeni u procese osiguranja kvaliteta?
Studenti
moraju biti uključeni i u unutrašnje i u spoljašnje osiguranje kvaliteta. U
unutrašnjem osiguranju kvaliteta, studenti treba da budu članovi tijela za
unutrašnje osiguranje kvaliteta na visokoškolskim ustanovama. U spoljašnjem
osiguranju kvaliteta, studenti su ravnopravni članovi komisija stručnjaka za
akreditaciju, a nakon izbora na Listu stručnjaka Agencije.
16.
Gdje mogu dobiti dodatne informacije o aktivnostima Agencije?
Pored internet stranice Agencije,
informacije o aktivnostima Agencije su dostupne prijavom na listu za slanje
izabranih sadržaja o svim promjenama na internet stranici Agencije. Kako biste
bili redovno informisani o svim aktivnostima, prijavu možete izvršiti ovdje.