Jačanje institucionalnih kapaciteta za osiguranje
kvaliteta u visokom obrazovanju u Bosni i Hercegovini
Twinning partnerstvo između Bosne i Hercegovine i Austrije (BA11-IB-OT-02)
septembar 2013. – septembar 2015.
Opće informacije
1 Karakteristike
Twinning partnerstva
Twinning predstavlja instrument
Evropske komisije (EK) za saradnju između javnih uprava zemalja članica EU (ZČ)
i zemalja korisnica (ZK).
Twinning je Evropska komisija
pokrenula 1998. godine u kontekstu priprema za proširenje Evropske unije (EU).
Zamišljen je kao instrument namjenske administrativne saradnje u cilju pružanja pomoći zemljama koje su trenutno zemlje kandidati da kao buduće zemlje članice EU ojačaju
svoje administrativne i zakonske kapacitete za provođenje zakonskih propisa
EU. Twinning je i dalje značajan pretpristupni instrument koji je sada dostupan
za sve zemlje kandidate i predkandidate koje koriste Instrument za
pretpristupnu pomoć (IPA).
Twinning projekti se vezuju za zajednički dogovorene strateške
ciljeve koji proizilaze iz zajedničkog programa rada EU i zemlje
pretpristupnice („zemlja korisnica“).
U pravilu, zemlja korisnica odabire svog partnera iz reda zemalja članica. Za potrebe
aktuelnog twinning projekta, Bosna i Hercegovina (BiH) je u proljeće 2013.
godine odabrala Austriju.
Agencija za evropske integracije i
ekonomski razvoj (AEI, www.aei.at/en/home) je ugovorna strana u ime Austrije i
odgovorna je za financijske i administrativne poslove. Agencija za osiguranje
kvaliteta i akreditaciju Austrije (AQ Austria, www.aq.ac.at/en/) pruža odgovarajuća stručna znanja u
Projektu. Institucija zemlje korisnice koja je glavna korisnica Projekta je
Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvaliteta Bosne i
Hercegovine (Agencija, www.hea.gov.ba).
Odabrani partner iz reda zemalja
članica se obavezuje da će prenijeti ugovorena stručna znanja. To obuhvata i
privremeni puni angažman stalnog
savjetnika Twinning programa (SST) tokom trajanja Projekta. Dr. Maria E. Weber, rukovoditeljica projekata
u Sektoru za akreditaciju i međunarodne odnose u AQ Austria, radi u
svojstvu SST-a u Banjaluci. Njen partner
iz zemlje korisnice je gđa Maja
Macan, viši stručni saradnik za osiguranje kvaliteta u Agenciji.
Za realizaciju Projekta potrebna su dva rukovoditelja projekta (RP) , u ime zemlje korisnice i zemlje
članice. Dr. Husein Nanić, direktor
Agencije, je rukovoditelj projekta u ime zemlje korisnice. G. Alexander Kohler, zaposlen u Vijeću za
osiguranje kvaliteta obrazovanja nastavnika (dio Ministarstva nauke, istraživanja
i privrede Austrije) je rukovoditelj projekta u ime zemlje članice. Četiri
komponente Projekta će voditi dva rukovoditelja
komponenti (RK), gđa Dietlinde
Kastelliz, rukovoditeljica Odjeljenja za evaluaciju i konsalting u AQ Austria,
i g. Alexander Kohler.
Upravni odbor Projekta (UO) je odgovoran za tromjesečno ažuriranje plana rada i budžeta za
šestomjesečne periode, kao i za pripremu kvartalnih privremenih izvještaja. UO čine
predstavnici zemlje korisnice, dva rukovoditelja projekta, dva stalna
savjetnika Twinning programa i jedan rukovoditelj komponente.
Pored uvjeta vezanih za realizaciju
Twinning projekta, uspostavljen je i Savjetodavni
odbor (SO). On prati Projekt putem davanja savjeta i aktivno podržava
realizaciju rezultata. Predstavnici relevantnih
interesnih grupa u sistemu visokog obrazovanja u BiH će biti dio grupe. To
su predstavnici:
- Upravnog odbora Agencije,
- Rektorske konferencije, predstavnici
studenata, stručnog osoblja iz oblasti osiguranja kvaliteta (OK),
- Ministarstva civilnih poslova BiH,
- kantonalnih ministarstava obrazovanja,
- Ministarstva obrazovanja i nauke
Federacije Bosne i Hercegovine,
- Ministarstva prosvjete i kulture
Republike Srpske,
- Odjeljenjа za obrazovanje Brčko
distrikta, i
- Agencijе za
akreditaciju visokoškolskih ustanova Republike Srpske (HEAARS).
Twinning projekti moraju zemlji
korisnici donijeti konkretne operativne
rezultate (takozvani obavezni
rezultati) koji su vezani za pravnu stečevinu EU (EU acquis) i druge politike EU otvorene za saradnju. Obavezni
rezultati ovog projekta su navedeni u Poglavlju 2. Twinning partneri se
obavezuju na svakodnevni rad u cilju ostvarivanja obaveznih rezultata. Na kraju Projekta, novi ili prilagođeni
sistemi i procesi trebaju funkcionirati pod isključivom odgovornošću i biti isključivo
vlasništvo zemlje korisnice.
Da bi postigao svoje ciljeve, jednom
twinning projektu su potrebni i različiti stručni doprinosi, kao što su
doprinosi kratkoročno angažiranih
stručnjaka, obuke i posjete. Ideja koja je osnova twinning projekta je da
zemlja članica i zemlja korisnica svakodnevno rade zajedno, tako što zemlja
članica pruža stručna znanja a institucija zemlje korisnice osigurava potpunu
posvećenost projektu, sve u cilju sticanja vlasništva nad projektom i njegovim
rezultatima. Za ovaj projekt je formirana grupa
visoko pozicioniranih kratkoročno angažiranih stručnjaka.
2 Ciljevi i
očekivani rezultati Twinning partnerstva
Opći cilj Projekta je doprinos povećanju mobilnosti i mogućnosti zapošljavanja radne snage kroz
unaprijeđenje kvaliteta visokoškolskih ustanova u skladu sa Bolonjskim procesom.
Partneri su se radi postizanja ovog cilja dogovorili da će ostvariti sljedeće obavezne rezultate:
- Evropski standardi i smjernice za
osiguranje kvaliteta u visokom obrazovanju (ESG) su provedeni na svim nivoima,
uključujući visokoškolske ustanove (VŠU), nadležne organe i agencije za
osiguranje kvaliteta;
- Sve visokoškolske ustanove imaju sistem unutrašnjeg osiguranja kvaliteta,
koji je razvijen, unaprijeđen i u realizaciji;
- Prvi ciklus akreditacije svih visokoškolskih ustanova i odabranog broja
studijskih programa u BiH je proveden u skladu sa ESG-em;
- Kriteriji za akreditaciju su
revidirani;
- Zakonske odredbe, kao i procedure
nadležnih obrazovnih vlasti koje se odnose na osiguranje kvaliteta u visokom
obrazovanju, su analizirane.
Uspjeh Projekta ovisi o posvećenosti mnoštva interesnih grupa i
zainteresiranih strana u sistemu visokog obrazovanja u BiH. Oni su aktivno
uključeni na različitim nivoima i preuzimaju odgovornosti za realizaciju
ciljeva Projekta.
Bosna i Hercegovina uopće, a naročito
Agencija, bile su – i još su uvijek – angažirane na evropskim projektima za
razvoj sistema visokog obrazovanja. Twinning projekt koristi njihove nalaze i
nadovezuje se na njihove rezultate.
3 Aktivnosti
Twinning projekta i plan rada
Twinning projekt traje dvije godine
(24 mjeseca), počev od sredine septembra 2013. godine. Četiri komponente će
omogućiti realizaciju ciljeva Projekta u njihovim različitim aspektima.
Aktivnosti u sklopu komponenti će se djelimično odvijati istovremeno, i biće
međusobno povezane.
Komponenta 1 se sastojala od analize
zakonskih odredbi u BiH. Тa analiza je bila relevantna za razumijevanje
potencijala i prepreka za realizaciju cjelokupnog sistema osiguranja kvaliteta
u zemlji. Interesne grupe i zainteresirane strane su bile uključene u ovu
aktivnost. Bilе su pozvanе da učestvuju u procesu razmatranja i izrade preporuka. Na kraju Projekta
će se u sklopu ove komponente izraditi još jedna grupa preporuka.
Pored toga, deset predstavnika
nadležnih obrazovnih vlasti (NOV) iz različitih ministarstava obrazovanja u BiH
je u januaru 2014. godine bilo u studijskoj posjeti Austriji, zajedno sa četiri
predstavnika Agencije. Domaćini su im bili AQ Austria, Ministarstvo nauke i
istraživanja Austrije (BMWF) i konferencije javnih, privatnih i univerziteta za
primjenjene nauke. Cilj studijske posjete je bilo sticanje saznanja o vanjskom
osiguranju kvaliteta u Austriji, njegovom predmetu i različitim pristupima u
toj oblasti, te sticanje saznanja o ulogama i odgovornostima različitih
učesnika u procesu.
Glavni element Komponente 2 čini
analiza kapaciteta Agencije u pogledu implementacije
djelotvornog sistema vanjskog osiguranja kvaliteta koji je u skladu sa domaćim
zakonskim okvirom, kao i sa ESG-em. Agencija uz stalnu podršku stručnjaka iz
zemlje članice priprema samoevaluacijski dokument s ciljem dokazivanja
usklađenosti sa ESG-em kao grupom kriterija za članstvo u Evropskoj asocijaciji
za osiguranje kvaliteta u visokom obrazovanju (ENQA) i s ciljem upisa u
Evropski registar za osiguranje kvaliteta u visokom obrazovanju (EQAR).
Agencija radi i na revidiranju i konsolidaciji kriterija za institucionalnu
akreditaciju VŠU-a i na pripremi programske akreditacije. Agencija ima
koristi i od poboljšanja svog unutrašnjeg
upravljanja kvalitetom.
U sklopu ove iste komponente, a kao
nastavak pomoći Njemačkog društva za međunarodnu saradnju (GIZ GmbH), Agenciji je pružena podrška prilikom izrade
njene strategije. Ona se odnosi na nekoliko strateških oblasti, konkretno
konsolidaciju pozicije Agencije u okviru sistema visokog obrazovanja u BiH,
razvoj i provođenje njenih procedura za osiguranje kvaliteta i akreditaciju, te
na njenu unutrašnju organizaciju. Njome treba i da se ojača pozicija Agencije u
Evropskom prostoru visokog obrazovanja (EHEA), te saradnja sa drugim agencijama
za osiguranje kvaliteta.
Pored ovih aktivnosti, Projekt je u
septembru 2014. godine organizirao dvosedmične prakse u AQ Austria za dvoje
uposlenih u Agenciji, a još dvije treba da se održe u martu 2015. Putem ove
aktivnosti uposleni u Agenciji treba da razviju znanja o organizacijskim i
proceduralnim preduvjetima za usklađivanje sa postojećim kriterijima za
članstvo u ENQA-i i sa postojećim ESG-em, te o koracima koje treba poduzeti
radi usklađivanja sa revidiranim ESG-em. Uposlenici treba i da stvore kritičko
razumijevanje statusa i načina rada AQ Austria, organizacije postupaka
akreditacije, funkcioniranja sistema unutrašnjeg upravljanja kvalitetom u AQ
Austria, funkcioniranja na internim sastancima i sastancima sa različitim
zainteresiranim stranama.
Aktivnosti u okviru Komponente 3 će poticati
visokoškolske ustanove da nastave razvijati svoje strategije i aktivnosti u
oblasti unutrašnjeg upravljanja kvalitetom. One će dati pоticaj
putem stručnih znanja koja dolaze izvana i jačanjem posvećenosti visokoškolskih
ustanova upravljanju kvalitetom i unutrašnjim sistemima kvaliteta. Projekt u
tim nastojanjima organizira seriju od šest namjenskih radionica koje će se
koncentrirati na organizaciju i praktičnu realizaciju upravljanja kvalitetom na
visokoškolskim ustanovama i koje u obzir uzimaju aktuelni proces revidiranja
ESG-a. .
Jedna studijska posjeta za
koordinatore osiguranja kvaliteta sa različitih visokoškolskih ustanova u BiH
organizirana je u januaru 2015. godine, te je deset predstavnika VŠU-a i dva
predstavnika Agencije posjetilo određeni broj austrijskih VŠU-a, kao i AQ
Austria, Ministarstvo nauke, istraživanja i privrede Austrije (BMWFW). Još
jedna studijska posjeta planirana je za mart 2015. godine. Ove studijske
posjete treba da pruže saznanja o iskustvu menadžera za osiguranje kvaliteta u
drugim VŠU-ima ali i o vanjskom osiguranju kvaliteta i upravljanju visokim
obrazovanjem u Austriji. Od učesnika se traži da izrade svoje pojedinačne
izvještaje koji sadrže ideje za mjere koje se mogu poduzeti u njihovim
konkretnim ustanovama.
U okviru Komponente 4 Agencija će,
u saradnji sa NOV-ima, provoditi postupke
akreditacije na visokoškolskim ustanovama u BiH, u skladu sa Okvirnim
zakonom o visokom obrazovanju u Bosni i Hercegovini (OZVO) i drugim relevantnim
zakonskim propisima.
Organiziraju se radionice za NOV-e i
VŠU-e, s ciljem poboljšanja praktične implementacije i upravljanja postupcima
akreditacije na VŠU-ima u BiH. Postignut je određeni napredak u oblasti
institucionalne akreditacije, ali još uvijek postoji potreba za djelotvornim i
efikasnim rješenjima za programsku akreditaciju. Druga pitanja gdje Projekt
pruža pomoć su pitanja vezana za davanje povratnih informacija o pravilnicima
za akreditaciju koje su izdale NOV-e i njihovo usklađivanje sa ESG-em, te će
Projekt organizirati radionicu koja će se koncentrirati na odabir stručnjaka za
postupke vanjske evaluacije.
Twinning projekt nudi i mogućnost
organiziranja tri promatračke misije gdje će se međunarodni stručnjaci
pridružiti komisijama stručnjaka tokom njihovih posjeta VŠU-ima u postupku
akreditacije. Njihov posao neće biti da promatraju konkretne VŠU-e nego da
promatraju postupak akreditacije i da daju svoje mišljenje o procesu.
Još jedan važan dio ove komponente je
izrada Priručnika/Programa za obuku stručnjaka.